Strict Standards: Non-static method Configure::getInstance() should not be called statically in /nfsmnt/hosting1_2/2/2/22faefc2-42a2-42e8-9065-5fa3aa24e616/plavba.sk/web/amsterdam/cake/bootstrap.php on line 47
2000 km po vode do Amsterdamu, plavba






   

Úvodné slovo kapitána

Napísal Milan, 01.10.2009 14:11, Pridaj príspevok do diskusie

Niekoľko rokov dozadu som mal to štastie byť v Benátkach.
Miesto, ktoré každého chytí za srdce. Bol som tam dokonca v čase karnevalu, najväčšej mestskej udalosti.

Benátky boli úžasné, historické, romantické a predsa sa nikdy nevyrovnali neskoršej návšteve Amsterdamu, ktorú som absolvoval v sychravom počasí... ... a predsa, z Amsterdamu - Benátiek severu som cítil niečo viac.

To nebolo mesto tak urputne tažiace zo svojej histórie a kanálov a následne turistického ruchu. Bolo to štandardné veľkomesto, ktorého voda a kanály sa stali jeho prirodzenou súčasťou. Vidieť plné kanály všemožných farebných hausboatov a cítiť ako má ten reálny život blízko k vode, povedľa ktorej prúdia milióny bicyklov, množstva ľudí a aút bolo jednoducho vzrušujúce. Večer je možné zaspávať na terase svojho hausboatu, či v súkromí vlastnej lode priamo v centre veľkomesta, kde je život jednoducho akýsi iný.

Vtedy ma prvý krát prepadla myšlienka, že raz sa tu chcem vrátiť, avšak už nie suchou nohou. Chcem byť chvíľku súčasťou tohto vodného sveta. Predstava, ako sa pomaly plavím po týchto mestských kanáloch a vidím svet z inej strany. Do dnes si viem tento obraz reálne vybaviť.

O niekoľko rokov neskôr som v jachtárskom časopise čítal o veľkom medzinárodnom festivale AMSTERDAM SAIL, stretnutí rôznych typov lodí z celého sveta, ktorý sa koná len raz za 5 rokov. Bolo by úžasné v deň otváracieho ceremoniálu byť medzi týmito loďami a plaviť sa po boku repliky plachetnice, ktorá objavila Ameriku, či po boku armádnej ponorky. Bolo by úžasné byť tam ako slovák, pre mnoho prímorských štátov jednoducho "suchozemec".

Moja predstava sa čím ďalej tým viac stávala reálnejšou.

V roku 2009 sa mala dostavať moja druhá loď (ak počítame len tie väčšie :), ktorá by túto plavbu bola schopná zvládnuť. Mali sme rok na jej testovanie a v roku 2010 bol hlavný plán AMSTERDAM SAIL. Loď a posádka už bolo jediné, čo chýbalo k splneniu tohto sna. Bohužial sled udalostí moje plány zmaril a loď sa nakoniec prvý krát dostala na vodu až koncom leta 2009 aj to len na jednu skúšobnú plavbu. Tým sa začali mnohé komplikácie, no príprava na plavbu stále prebieha.



Plánovanie plavby

Napísal Milan, 03.10.2009 14:37, Pridaj príspevok do diskusie

Začínam reálne plánovať, či je možné takúto plavbu vobec zrealizovať.
Aké sú možné trasy, čo to znamená časovo, ale aj finančne?
Je až neuveriteľné koľko času, prehľadaných informácii na internete zaberie prísť vôbec na to, kadiaľ sa plaviť, aby to nebola plavba na 3 mesiace, aby bola aj bezpečná aj zaujímavá a predovšetkým, aby bola vôbec možná pre takúto loď.
V dnešných dňoch mám jasnú trasu, viem približné časy potrebné na preplavbu a viem možné nástrahy, ktoré ma čakajú.
Tak ako skúmam trasu, či ma niekde neprekvapí nízka podjazdná výška mostu, či niečo iné, vyklikávam si v Google Earth zaujímavé miesta a ďalšie body, ktoré mi na trase importované v GPS pomôžu lepšie plánovať denný program.
Množstvo faktov, ktoré pri tom vyskakujú je enormné. Zaberá to naozaj veľmi veľa času a jediné, čo ma teší, že sa týmto sám vzdelávam, posúvam. Obrázky z Panoramia, ktoré pri tom vidím ma len viac a viac utvrdzujú v tom, že táto námaha bude stáť za to.

Uvedomujem si, aké vzrušujúce by bolo ísť na takúto expedíciu bez akýchkoľvek informácií, ale na druhej strane by to bolo aj dosť stresujúce.
Čím viac tú trasu skúmam, viem, že tam bude i tak dosť unikátnych zážitkov a nepredpokladaných udalostí, ktoré budem musieť riešiť.



Posádka

Napísal Milan, 27.12.2009 14:41, Pridaj príspevok do diskusie

Rodinka sa zišla na vianoce...
Nenápadne predstavujem svoj letný plán ešte ako človek, ktorý si tíško za oponou, bez akéhokoľvek záujmu ostatných prikladá tehličku k tehličke a buduje niečo naozaj veľké.
Uz si tu veľkosť začínam uvedomovať...
Nastáva boom... Zo dňa na deň mám posádku. Nikto sa nápadne nikde netlačí, ale v kútiku duše všetci chcú ísť. Waw...
Je to úžasné, ale zároveň stresujúce. Už to nie je "One man show". Už je to projekt, už mám posádku a ja som kapitán a to už je zodpovednosť...
Pomaly sa formuje prvá skupina - deti (cesta tam) a druhá skupina rodičia s pracovným názvom "dôchodcovia" na cestu späť.
Doteraz som nad celou plavbou pracoval a rozmýšľal sám. Bol to môj dlhodobý sen a pomaly som si ho napĺňal, teraz sa všetko neuveriteľne rozbieha. 



Príprava lode na plavbu

Napísal Milan, 02.4.2010 14:48, Pridaj príspevok do diskusie
Plavba je závislá na lodi a loď bola nepredpokladane dokončená oveľa neskôr. Všetko sa časovo natiahlo...
Konečne je loď doma. Prevzal som ju ako plne funkčnú stavbu, nie však plne vnútorne, kozmeticky a prakticky pre takúto plavbu a pod. dokončenú.

Aj keď nás čas tlačí, verím v úspešnosť a zrealizovateľnosť celej plavby i keď už od začiatku mnoho vecí nepostupuje úplne hladko.

Plne sa púšťam, alebo s časťou posádky púšťame do rôžnych teoretických plánovaní ako aj do reálnej dostavby lode.
Od skrutkovača, cez vŕtačku, zváračku až po hoblík, ktorí poniektorí držíme prvý krát v ruke pripravujeme loď na jej veľký deň.
Po čase je naozaj vidieť pokrok a loď sa stáva stále praktickejšou, pohodlnejšou a lepšie pripravenou na plavbu. Zoznam prác potrebných vykonať do vyplávania smer Amsterdam je stále veľmi veľký no viditeľne sa zmenšuje.

Niekedy mám pocit, že sa to už nedá časovo zvládnuť, stihnúť a tak ma veľmi teší pomoc všetkých ľudí...


India, Nepál

Napísal Milan, 19.5.2010 14:52, Pridaj príspevok do diskusie

2 týždne som spoznával Indiu a Nepál. Okrem slona, Jeepu, rikše, motorikše, miestneho polorozpadnutého autobusu, či dokonca metra v Dillí som sa niekoľko krát viezol loďou. Takou vyrezanou z jedného kusu dreva pomedzi krokodíly, trošku väčšou pomedzi mŕtve telá plávajúce v rieke Ganga až po raftovanie na rozbúrenej rieke Trissuli.
Jedno mi však v súvislosti s našou plavbou tento zájazd dal určite. Keďže to bolo o denno-dennom aj niekoľko hodinovom presúvaní (väčšinou 5 hodín a viac denne), v mnohom mi to pripomínalo našu plavbu a zhodnotil som, za akých podmienok sa to prežiť dá.
Zároveň mi to ukázalo, že či sa táto plavba (z pohľadu bežného Nepálčana bezvýznamný výstrelok Európanov) zrealizuje, alebo nie, existujú iné hodnoty.
Z pohľadu Nepálčanov je tá najvýznamnejšia práve rodina a rodinné vzťahy...



Deň D - Prvá naša skúšobná plavba

Napísal Milan, 10.6.2010 14:53, Pridaj príspevok do diskusie

Už týždeň čakáme kým klesne voda v Šírave, aby vôbec bola povolená plavba. Hneď v prvý deň, keď voda poklesne o 2cm pod povolenú hranicu vyrážame.
Je to v skutočnosti 4-tá plavba novej lode, avšak tu na Slovensku naša prvá. Prvý krát si v kľude otestujeme všetky jej vlastnosti.
Nie som nadšený ani sklamaný. Loď je použiteľná. Keby som bol laik v tejto oblasti určite žasnem nad tým aké produkuje rýchlosti, preťaženia v zákrutách, ako sa chová na vlnách, či pri pomalej jazde...
Keďže sa však vyznám trošku viac, viem, že určitými úpravami sa dá z tejto lode vyťažiť ešte viac. Neskôr to končí pri pílke, premiestňovaní záťaže a rôznych testoch.
Miestnymi rybármi sme pri ďalšej plavbe označení ako dealeri minerálok, keď vidia ako z lode vyťahujeme cca 500kg balených vôd, vypúšťame cca 120l vody z nádrží a to ešte máme ďalších 300kg nafty. Pitný režim mám teraz zabezpečený až do Vianoc :)
Minerálky krásne poslúžili ako simulácia rozloženia záťaže (ľudí, batožiny atď.) a teraz bez problémov vieme, za akých podmienok loď zvládne plne naložená 5 ľudí na plavbe do Amsterdamu a späť.
Rozložiť záťaž na vysokej lodi je doslovne umenie. V každom móde (rýchlosti, vlnách, vetre) je vhodné niečo iné a ja som si to chcel overiť, tak aby som vedel robiť čo naj kompromisy. Pre zaujímavosť len motor pri strednej rýchlosti produkuje taký točivý moment, že vyváži cca 250kg (loď v kľude naklonená vľavo pod tiažou troch ľudí sa po rozbehu silou točivého momentu motora vyrovná ako keby tam nikto nesedel). Na svoje parametre mu je to samozrejme odpustené.
Ako zhodnotil Žaba, je to zvukovo čistá Karosa, ale len kým sa to nerozbehne, potom je to Boeing. 6,5 litrový osemválec s kompresorom točiacim sa až na 15.000 otáčok, to má zvuk po akom túži kopa tuningárov :)



Týždeň na lodi

Napísal Milan, 03.7.2010 14:54, Pridaj príspevok do diskusie

Už vieme ako sa loď správa, no je niečo úplne iné na nej prežiť mesiac. Zopár dní na lodi vyriešilo mnoho teoretických problémov a pridalo ďalšie riadky do nášho zoznamu prác.
Zároveň sa odhalili nedostatočne dotiahnuté skrutky, či hadice, vďaka ktorým sme si raz nasimulovali aj potápanie lode... To bol stres :)
Pomaly sa začína budovať systém fungovania na lodi. Už len to ako si v kuse nedonášať špinu do lode, či ako nastúpiť spredu do loďe, keď predok je vo výške hlavy chcelo trochu kreatívy, ale zjavne všetko začína prinášať svoje ovocie.
Mal som dokonca to "šťastie" zažiť nočnú búrku. V tom čase mi nebolo všetko jedno, ale dnes si tej skúsenosti vážim.
Zažil som dokonca aj prvý prepad lode. Zobudiť sa o druhej v noci zakotvený 100m od brehu s cudzími ľuďmi na palube, to sa snád môže stať len na Šírave po riadnom nočnom žúre.
Aspoň je jasné, že do povinnej výbavy lode treba pripísať harpúnu na nafukovačky nočných plavcov. Týždeň na lodi skončil záchrannou akciou (maličká porucha lode s ďalekosiahlymi následkami). Následné ťahanie lode na vozík počas búrky stálo za to. Keď 5 ľudí bojuje po plecia vo vode s jednou loďou, značí to, že je silný bočný vietor...
... a tiež že silu prírody netreba nikdy podceňovať...



Oprava lode

Napísal Milan, 07.7.2010 14:54, Pridaj príspevok do diskusie

V súčasnosti je potrebné vykonať opravu prepojenia motoru a Z-náhonu. Stále nie sú presne jasné následky poruchy zo Šíravy. Jeisté, že nám táto oprava zožerie min. týždeň z času, ktorý je tak potrebný pre ukončovanie prípravy lode na plavbu.
Mnoho vecí sa od začiatku v súvislosti s plavbou komplikuje a to od vecí súvisiacich s loďou až po posádku. Stále však verím, bojujem a dúfam v úspešný koniec. Či ideme proti osudu a ten nás stále viac a viac napomína, alebo si dokazujeme, že nás hoc čo nepoloží (neodradí) ukáže až čas...



Moja prvá noc na lodi

Napísal Helena, 09.7.2010 11:16, Príspevky v diskusii (1)

Patrím do skupiny „dôchodcovia“, takže sa poplavím na spiatočnej ceste z Amsterdamu domov. Skôr ako sa v Amsterdame nalodím, chcela som si v praxi overiť ako sa prakticky v takej lodi žije. Budem najstarším členom expedície (53 r.), preto praktické nastupovanie a vystupovanie z lode po rebríku, donesenie batožiny ako aj zvládnutie bežných každodenných činností – od hygieny až po spánok – som si chcela vyskúšať, čo sa aj podarilo.

Najkrajším momentom bolo ranné prebudenie a vystúpenie na palubu, kde bolo príjemne teplúčko, slnečno s miernym vánkom a čistou vodou všade okolo. Najsilnejším zážitkom však bola noc. Nikdy som ešte nezažila spanie na lôžku, ktoré sa na zakotvenej lodi na šírej vode otáča pohybom lode okolo kotvy. Ani som si ten pohyb neuvedomovala, kým som mala hlavu na vankúši. Keď som však dvihla hlavu a sledovala okolie cez okná lode, mala som pocit, že sa vozím na kolotoči, nebolo to nepríjemné, ale určite zvláštne. No a najväčším dobrodružstvom bolo, keď sme dvihli kotvu a kapitán zistil, že sa niečo pokazilo a k brehu sa bez pomoci nedostaneme, blížila sa búrka a ako to celé dopadlo popísal kapitán v príspevku z 3.7.2010. Po tejto skúsenosti sa na expedíciu teším stále viac a viac a viem, že spoločnými silami si pripravíme a zažijeme nádherné chvíle s vodnou vílou Maya.

Helena



Idioti na plavbě kolem světa

Napísal Milan, 20.7.2010 15:35, Pridaj príspevok do diskusie

"Ten, kto nerozumie prírode, ide študovať biológiu. Ten, kto nerozumie sám sebe, ide študovať psychológiu. A ten kto nerozumie ničomu ide na more."
Týmito slovami charakterizuje päťročné putovanie plachetnice Victoria svetovými moriami jeden z účastníkov dobrodužstva a autor knihy Idioti na plavbě kolem světa, Ivan Orel. A aby to nemali príliš jednoduché, tak si Viktorku, ako Victorii hovorili i sami postavili. Bez veľkých skúseností, peňazí sponzorov a humbuku médií. Aj preto si občas hovorili Idioti a nemysleli to ako nadávku.
Victoria znamená víťazstvo a ich Viktorka je nemalým víťazstvom vytrvalosti a odvahy partie ľudí osudom náhodne vybraných. Je dôkazom toho, že keď niečo skutočne chceme dokázať, tak to i dokážeme. Stačí poriadne zatlačiť (a neposrať sa pri tom).

Toto je citácia z úvodnej časti hore menovanej knihy.
Dnes viem, že oprava lode, aj keď sa nakoniec jedná (našťastie) len o roztrhanú pevnú spojku (slabo dimenzovaný kus plechu) motora a Z-náhonu sa časovo natiahne a nám sa na prípravu lode na plavbu nezvýši možno ani týždeň a to je aktuálne loď v stave, že napr. neexistujú ani dvere do WC a pod.
To už len za seba môžem povedať, že by to bol pre mňa ťažký oriešok :) Keď vyplávame nebude nič 100%-tne otestovaně a naše skúsenosti s loďou budú takmer nulové. V tomto mi to prípomína práve hore spomínaných Idiotov. Budeme mať s nimi mnoho spoločného a naše dobrodužstvo na plavbe do Amsterdamu bude o to väčšie. Verím a teraz si trochu prepožičiam slová, že keď niečo skutočne chceme dokázať, tak to i dokážeme, len budeme musieť poriadne zatlačiť...

pozn. Victoria je 22,5m dlhá a 60 ton vážiaca replika drevenej plachetnice Victoria, ktorá ako prvá oboplávala zemeguľu. V roku 1519 sa 5 lodí a 250 mužov vydalo na strastiplnú cestu. O 3 roky neskôr sa vrátila sa len jediná loď s 18 mužmi na palube - Victoria.



« Novšie
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | Staršie »
Aktuálna pozícia:
Aktualizovaná priebežne z GPS tracklogu (cca raz za deň)

Najnovšia fotka:

Články po dňoch:

Články od:
 
© Tomco.sk