Strict Standards: Non-static method Configure::getInstance() should not be called statically in /nfsmnt/hosting1_2/2/2/22faefc2-42a2-42e8-9065-5fa3aa24e616/plavba.sk/web/amsterdam/cake/bootstrap.php on line 47
15. deň našej plavby do Amsterdamu






   

15. deň našej plavby

Zážitky sa gradujú

Napísal milan, 2010-08-20 10:08:18

Ráno štandard útek z maríny o 7:30 ráno. Vstupujeme na kanál v daždi miestami až prudkom daždi. Celý kanál je zahalený v hmle. Do týchto šialených podmienok, keď cez predné "igelitové" okná našej plátenej strechy figu vidím sa postupne dvíha čím ďalej tým väčší vietor. Okolie tvoria kempingy obklopené úžasnými plážami. Nie však v tomto počasí. Vietor dvíha vlny. Tie sú miestami také, že Žaba v prednej kajute leží s vankúšom nie pod hlavou, ale nad hlavou (aby si ju neobúchal o strechu). Celé doobedu sa lodička zmieta v daždi, vetre a vlnách. Viditeľnosť je mizerná. Ešte, že máme všetky tie elektronické navigačné hračky.
Podmienky, pri ktorých by asi druhá skupina umierala od strachu prežíva táto skupina klasicky. Tomčo so Žabom vylihujú v prednej kajute, ako keby o nič nešlo. Teda vlastne robia predné ťažítka, aby loď lepšie rozrážala vlny.
Peťo pracuje na palube na notebooku nezávisle na výške vĺn a stará sa o moju pohodu. Teplý čajík v takejto plavbe len bodne.
Niekoľkohodinová plavba v takýchto podmienkach je nadmieru vyčerpávajúca.
Po obede vstupujeme do maríny mestečka Naarden. V maríne zadarmo natankujeme vodu, ktorá došla pri rannom čaji a ja sa kochám vecičkami, ktoré predávajú v jachtárskom obchode. Samozrejme neodchádzam naprázdno a pre potešenie námorníckej duše, ale hlavne maximálnu ochranu lodičky dokupujem ďalšie fendre. Ak sme žiaden fender nestratili tak máme lodičku ovešanú už 12-timi fendrami. Občas je v kanáloch a komorách taká tlačenica, že už to má svoj význam.
Tetuška v maríne tvrdí, že na mori, skadiaľ sme prišli fúka 6 stupňov Beauforta. To je vietor do 13 m/s. Pri mojich dokladoch nemám ani povolené vyplávať pri viac ako 4-ke, čo je vietor polovičnej sily.
 

Klasicky holandský Muiden

Napísal milan, 2010-08-20 10:08:39

Z Naardenu prejdeme asi 8 km po nekľudnom mori do mestečka Muiden. Tam by sme chceli prespať a ráno zaútočiť na Amsterdam. Muiden je mestečko s krásnym zámkom na vode a klasickými holandskými domčekmi okolo tenkého kanálu, po ktorom sa plavíme. Celý Muiden je však beznádejne preplnený loďami. Všetko smeruje na Sail Amsterdam a nie je ani kde zakotviť. Vidíme prvú repliku starodávnej plachetnice a mnoho zaujímavých lodí.
Keďže nemáme kde zakotviť musíme ešte dnes postupovať ďalej. Cez more do Amsterdamu je to cca 15km, ale dnes už nechceme pokúšať osud. Volíme vnútrozemskú cestu kanálmi, síce o niekoľko km dlhšiu, ale naozaj perfektnú. Začíname improvizovať. Táto cesta nebola ani v alternatívnych trasách, ktoré som plánoval.
O chvíľu sa už plavíme úzkym kanálom centra mestečka Muiden a neskôr pokračujeme zopár kilometrov dlhým kanálom lemovaným hausboatmi nalepenými jeden na druhom. Úžasné pohľady.
 

Mestečko Weesp

Napísal milan, 2010-08-20 10:08:59

Po zopár kilometroch vstupujeme do mestečka Weesp. Unavený padám do postele, kým zvysok pripravuje neskorý obed. Neskôr sa preplavíme centrom mestečka. 3 eurá zmiznú v dreváku, ale preplavba je zas vzrušujúci zážitok. Neviem ako to prežívajú ostatní, keď sa len kochajú pohľadmi naokolo, ale pre mňa je to zážitok o to väčší, že tieto preplavby sú väčšinou dosť náročné na uriadenie lode v malých priestoroch a to nie je vždy práve ľahké.
 

Smer Amsterdam

Napísal milan, 2010-08-20 10:09:15

Za mestečkom Weesp sa napojíme na veľký kanál smerujúci do Amsterdamu. Kanál má nejako šialene rozbúrenú hladinu. Čím to je? Asi kombinácia rôznych faktorov. V každom prípade zažívame najväčšie vlny na našej plavbe, ktoré sa ešte odrážajú späť od bokov kanálu.
Žaba s Tomčom zapretí všetkými končatinami o rôzne výstupky v prednej kajute miestami vo vzduchu sa snažia robiť nejaké to ťažítko, nech loď lepšie rozrazí vlnu, no predok lode i tak vyletí o dva metre vyššie a o chvíľu už padá dole. Toto sa niekoľko krát zopakuje a z prednej kajuty počuť výkriky desu skombinované s výkrikmi smiechu a nadšenia.
Po niekoľkých kilometroch vplávame do Amsterdamu. Teda skôr do nejakých predmestí. Maríny skôr katasrofálnych úrovní jasne ukazujúce, že sme ešte zopár kilometrov od centra sú beznádejne zaplnené. Všade nám hovoria, že problémom je Amsterdam SAIL. Ako to už u nás býva zvykom nakoniec nájdeme marínu, kde už nikto nie je (správa maríny) a tak si vyberáme miesto a parkujeme "na čierno" a zase zadarmo. Už by som radšej platil, ako ráno zas vstávať o siedmej :)
 

Plavba cez Amsterdam

Napísal milan, 2010-08-20 10:09:29

Ráno vstávame a po ôsmej vyrážame hľadať nejaké parkovacie miesta v Amsterdame. Najprv chodíme len po prístavných bazénoch vedľa, ktorých stoja bytovky, pod ktorými sú zaparkované lode. Neskôr vchádzame na hlavný Amsterdamský kanál, kde sa lodná premávka zahusťuje. Vchádzame do okrajových častí centra, ale ďalej nás nepustí nízka podjazdná výška mostov. Do centra jedine pešo.
Maríny v Amsterdame sú beznádejne preplnené. Poteší ma aspoň, že chlapci sledujú okolie a vylovia z vody stratený fender z veľkej lode. Máme o jeden fender naviac. Po bokoch kanálu už vidno zakotvené niekolkosťažňové plachetnice vyššie ako niekoľko poschodové bytovky. Občas sa objaví parníček, či iná zaujímavá loď.
Amsterdamským kanálom sa plavíme ďalej smerom na približne 20km vzdialený IJMuiden. Z tohto miesta sa zajtra pohne sprievod lodí smerom na Amsterdam, v ktorom by sme radi boli. Kde však prespíme zostáva zatiaľ záhadou.
 

Vzrúšo v maríne Nauw-er-na

Napísal milan, 2010-08-20 10:10:01

Už poobede nachádzame miesto v maríne priamo pri vstupe. Pomaly sa zabývame a postupne zoznamujeme so životom v maríne. Najprv sa Tomčo skamaráti s posádkou vedľajšej impozantne pôsobiacej a majiteľom neustále do dokonalosti vylešťovanej 14m dlhej jachty. Večer zavítame do miestneho "podniku", ktorý tvorí kultúne centrum maríny. Tam sa večer kvalitne rozbieha. Navyše po chvíľke všetci vedia, že sme došli až zo Slovinska, alebo Slovenska? Veď to je jedno. Podstatné, že sme asi jediní neholanďania a na rozdiel od všetkých sme už týždne na plavbe :).
Nekonečnú, riadne dlhú a napätú partičku človeče rozohratú v tomto podniku vyhráva ako inak kapitán. Teda ja, Ja, JA :)
Jazykovo zdatnejší sa postupne zoznamujú s kadekým. Peťo sa krúti okolo "miss Harbour", peknej dcérušky majiteľa prístavu. Žaba sa dal do rečí so susedom z prístavu a tak obaja získavajú cenné informácie. Bez týchto info by sme si Sail neužili, lebo by nás nevpustili do sprievodu. To zároveň znamená, že zas vstávame o siedmej, lebo musíme ešte ráno dôjsť na štartovací bod. Do sprievodu sa totiž nedá pripojiť po ceste. Už sme z toho vstávania pekne unavení.
Holanďania sú celkom družní. Kecajú s nami, fotia sa, prípadne robia do našich fotiek somárske ušká. Pri pohľade na hodinky, ktoré ukazujú, že sme za polnocou ideme povine spať, aby sme ráno vstali.
 

Plavba na štartovací bod Sail Amsterdam 2010

Napísal milan, 2010-08-20 10:10:22

Ráno vstávame, balíme, upratujeme loď, posledné úpravy a prípravy, technická kontrola lode a doplnenie prevádzkových kvapalín. Štart!
Z maríny sa pripájame na hlavný kanál a tam už je pekne husto. Kopa lodí sa plaví smerom k plavebnej komore IJMuiden, skadiaľ sa pohne sprievod lodí.
Všetci si to šinú plnou parou, takže robia občas vlny, v ktorých sa len tak prevaľujeme z boku na bok a občas nás to pekne vytiahne zo smeru jazdy.
Cestou vidíme už pripravené zaparkované veľké niekoľko-sťažňové lode. Okrem mega lodí sú všetky menšie lode holandské, sme tam s našou vlajkou asi výnimkou.
Všetci nám kývu a my kýveme im. Pred komorou sa to maximálne zahusťuje.
V strede plavebnej dráhy stojí asi 40m dlhý remorkér výšky 4 poschodového domu, ktorý má len jedinú funkciu. Tvorí niekoľko tisíc watovú plávajúcu reprosúpravu a spúšťa disco na vode.
Prvý krát parkujeme pre nás novým spôsobom. Keďže breh už nie je voľný priväzujeme sa bokom o inú loď. Neskôr sa o nás na druhom boku priväzuje ďalšia loď.
Ponad celú tu maškarádu krúžia vrtulníky, hliadkujú lode prvej pomoci a celé sa to zahusťuje a zahusťuje. Zo všetkých smerov sa zbierajú lode. Zo všadiaľ počuť lodné trúby. Atmosféra sa graduje.
 

Plavba v sprievode AMSTERDAM SAIL 2010

Napísal milan, 2010-08-20 10:10:37

Šialené zvuky lodnýcb trúb sa rozoznejú zo všetkých smerov. Z komory vyrazia 2 policajné lode výšky 2 poschodového bloku a rozháňajú svojim pohybom všetky lode, čo im stoja v ceste. Za nimi sa z komory vynorí remorkér ešte väčších rozmerov no ten na lane ťahá trojsťažník, ktorého výška sa už blíži k 7 poschodovému bloku. Táto plachetnica už je tak veľká, že v tomto kanály  nie je schopná manévrovať pomedzi ostatné menšie lode sama.
Množstvo lodí všetkých rozmerov sa zaradí za túto veľkú krásku a začína tvoriť sprievod SAIL AMSTERDAM 2010.
Postupne z komory vychádzajú ďalšie a ďalšie lode a k nim sa pripája stále viac a viac lodičiek od 3 metrových nafukovacích člnov, cez zopár desať metrov dlhé jachty až po plachetnice rôznych rozmerov.
Z bočných kanálov sa pripájajú ďalšie mega plachetnice, repliky historických lodí, parníčky a parníky a rôzne výletné lode. Premávka v kanále sa drasticky zahusťuje a chvíľkami konštatujem, že toto je maturita na vode. Plavíme sa tesne povedľa plachetníc veľkostí paneláku. Neskutočná tlačenica. Lode všetkých veľkostí a tvarov. Chvíľami sa plavíme popred špic velikánskej vojenskej lode. Zážitky ťažko popísateľné.
O chvíľu plávajúce kvetinárstvo. To čo vidíme na vode sú lode všetkých možných veľkostí a kategórií. Jedna loď je plná nejakých šejkov, podľa vlajky Kuvajt? :)
Po celú jazdu brehy lemujú tisícky ľudí. Vyzerá to ako keby vyhlásili štátny sviatok.
Našou najpomalšou možnou jazdou i tak pomaly obehávame väčšinu lodí a medzi prvými vplávame po asi 4 hodinách jazdy v sprievode do Amsterdamu.
Z tisícky ľudí na brehu na nás kýva nejaká ružová čiapočka.
Pristávame priamo na Amsterdamskej vodnej diaľnici blízko centra Amsterdamu. Loď poriadne uviažeme, lebo sa šialene mätá hore a dole od vĺn, ktoré neustále prichádzajú od lodí, čo sa plavia okolo.
Tú plavbu proste treba zažiť, je to niečo, čo sa ťažko popíše.
Od dnes má všetko iný rozmer. To, čomu sme prvé dni vraveli tlačenica lodí už je pre nás banalita. Dnes už zvládame iné manévre. Na plavbu sme vyrážali vyzbrojení až 13 fendrami po tom, ako nás tetuška v maríne v Groningene vysmiala, že na SAIL je 6 fendrov málo. Počas celej plavby sma sa o nikoho ani nešuchli a občas boli medzi loďami medzery menšie ako meter. Maturita úspešne zložená :)
 

Amsterdam

Napísal milan, 2010-08-20 10:11:07

Ružová čiapočka, ktorá nám kývala z brehu nebol nikto iný ako Alenka s Bertym. Kamaráti zo Slovenska, s ktorými sa stretneme v Amsterdame... Vzrušujúce.
Bohužiaľ naše parkovanie blízko centra bolo od centra blízko len vzdušnou čiarou. Sme síce v centre diania Amsterdam Sail na zopár krokov od zaparkovaných megaplachetníc a ďalších zaujímavých lodí, ale vďaka týmto lodiam v Amsterdame rozobrali pre nás dosť dôležitý most. Cesta do centra sa tak drasticky predlžuje a naša dnešná obhliadka Amsterdamu extrémne preplneného ľuďmi sa končí totálnou únavou po zopár hodinách chodenia.
Stihli sme však aspoň zájsť na hlavné námestie, obísť zopár ulíc, uličiek, kanálov i tenkých kanálikov ako v Benátkach.


 

Večerný ohňostroj

Napísal milan, 2010-08-20 10:11:24

Večer sedíme na lodi a čakáme na plánovaný ohňostroj. Mólo okolo lode sa prepĺňa ľuďmi, ktorí nám čumia rovno do kokpitu.
Tak som si povedal, že sme v Amsterdame, veľkom meste...
Že Amsterdam Sail je jedna z najväčších akcií tohto druhu v Európe...
Proste, že ten ohňostroj bude asi trochu lepší ako silvestrovský ohňostroj v Košiciach. No pravdu povediac svoj predpoklad som si overil už po zopár sekundách a to sa ten ohňostroj gradoval ešte dobrých 15 minút. Takýto ohňostroj už asi na Slovensku nikdy neuvidím. Vo vzduchu asi skončili tony výbušnín.
Nepopísateľné a úžasné... Oplatilo sa zostať a pozorovať tú show.
Celá posádka by najradšej šla večer spať do maríny, ale zamietam im to. Necítim sa na nočnú plavbu a nepovažujem to z rôznych dôvodov aktuálne za bezpečné a možné. Budú musieť prespať vo vlnách na dosť rozhúpanej lodi navyše bez WC a sprchy.
 

<< Novšie
| 1 | 2 Staršie >>
Aktuálna pozícia:
Aktualizovaná priebežne z GPS tracklogu (cca raz za deň)

Najnovšia fotka:

Články po dňoch:

Články od:
 
© Tomco.sk