Plavby loďou Zemplínska Šírava
Plavby loďou Zemplínska Šírava
Cenník prenájmu lodí REZERVÁCIA LODE Porovnanie lodí
čln ŠTANDARD Všeobecné informácie o plavbe a lodiach Možné problémy pri plavbe, bezpečnosť
čln VIP Odporúčania pred nástupom do lode Obmedzenia, zákazy a prípadné pokuty
loď EXCLUSIVE Kto môže na loď a kto môže riadiť Ako riadiť loď - know how príručka

Námornícka etiketa

Väčšina týchto pravidiel má praktické opodstatnenie na zabezpečenie hladkej plavby bez nehôd.
Navyše pri plavbe vás sledujú oči skúsených moreplavcov, ktorí na prvý pohľad rozoznajú, aká skúsená a znalá je vaša posádka a jej kapitán. Tu sa rozhoduje o tom, či ste kapitán len sám pre seba, alebo aj v očiach dlhoročných jachtárov :)


Správny kapitán

  • Ostrieľaný kapitán je rozvážny a preto si nemusí nič dokazovať. Preto:
    • Sa nepredvádza s loďou tak, že jazdí väčšími rýchlosťami a robí otočky, ktoré spôsobujú vlny v blízkosti prístavov a kúpajúcich sa. Keď prejdete okolo inej lode tak, že tú druhú loď rozkývete tak, že sa v nej vyleje šálka kávy, či čaju, tak si o vás ostatní jachtári pomyslia svoje... Nie je nič horšie, ako si rozložiť piknik na palube lode a o chvíľu ho zbierať z dna lode potom, ako vás zasiahne vlna vedľa jazdiaceho ignoranta. Sledujte koľko takýchto "odborníkov námorníkov" s heslom "za mnou potopa" počas plavby stretnete. Šírava je na nich bohatá.
    • Správny kapitán má vždy úctu k plavcom a menším plavidlám. Nepotrebuje si dokazovať, že je na väčšej, či rýchlejšej lodi. Plavcov obíde tak, aby ich nebmedozval, ani neohrozoval a nepredlžoval a nesťažoval (vlnami) im potencionálnu dráhu plávania. Okolo menších plavidiel prejde ďalej, alebo pomaly, tak, aby robil minimálne vlny. Laika na kajaku môže prevrátiť aj menšia vlna.
    • Ohľad na ostatných je základ. Nikdy sa nikomu nepleťte do cesty a robte len to, čo by vám od ostatných nevadilo.
    • Správny kapitán dá prednosť (niekedy len zmenou svojho smeru plavby) väčšiemu plavidlu (napr. plachetnici, vyhliadkovej lodi), aj keby nemusel, lebo vie, že je to ťažšie manévrovateľné plavidlo. Byť frajer, že ste stihli obehnúť veľkú vyhliadkovú loď a tesne pred ňou pristáť, je v skutočnosti hambou. Nebrali ste totiž do úvahy všetky možné potencionálne kritické situácie (narýchlo len výpadok motorov, strata riadenia, porucha plynu), ktoré by mohli nastať a koho každého ste tým mohli ohroziť. Veľké lode majú obmedzené manévrovacie schopnosti a oveľa väčšiu zotrvačnosť. Na vode môžu byť ako valec, ktorý mangľuje všetko, čo im vojde do cesty.
    • Správny kapitán miluje vodu. Nedovolí ju znečisťovať! Frajer, ktorý hneď po vyrazení z prístavu vypije na ex plechovku piva a tú potom odhodí za loď je v skutočnosti úbožiak potrebujúci pozornosť.
  • Najzákladnejšie pravidlo na palube je, že kapitán je šéf a čo povie to rozhodne platí. O tom, čo povedal sa môže diskutovať neskôr, ale teraz sa požiadavka okamžite vykonáva. Počúvanie kapitána zabezpečí bezpečnú a šťastnú plavbu pre všetkých na palube. Pozn. bohužiaľ nie každý kto sedí za kormidlom je predurčený byť svojim správaním a vlastnosťami "KAPITÁN".
  • Posledné slovo na lodi má vždy kapitán. Ten musí byť rozhodný, empatický a odvážny, lebo zodpovedá nie len za loď a za posádku, ale v prípade konfliktov a problémových situácií je na ňom aby situáciu ukľudnil a správne usmernil. Správny kapitán je oveľa viac ako len vodič lode.
  • Kapitán zabezpečí, aby loď za sebou neťahala uvoľnené laná, rozložené kúpacie rebríky, či fendre. Svedčí to o neznalosti základných pravidiel plavby. Zvonku to poukazuje na úplne neznalú a laickú posádku.
  • Správny kapitán je predvídavý, a preto určite nedovolí posádke kúpať sa pred prístavmi, z ktorých vychádzajú väčšie lode a v dráhe týchto lodí, ale zvolí radšej lepšie miesto.

Iné:

  • Každý kapitán, ktorý pri výjazde z prístavu hneď zatlačí plný plyn nie je vôbec cool, ani suverénny, ale je jednoducho bezohľadný hulvát s heslom "za mnou potopa". Z prístavu, do prístavu, krížom cez prístav, alebo popred prístav sa vždy chodí pomaly. A to nie len s ohľadom na vyššie uvedené pravidlo o šálke čaju.
  • Sledujete ako posádka prístavné kino v celej svojej kráse a komentujete toho laika, čo nevie pristáť, trápi sa a oškiera loď? Pomocná ruka, hodené pomocné lano, tak sa správajú ostrieľaní námorníci.
  • Je neetické a nebezpečné križovať inú loď tak, že prejdete popred jej predok vo vzdialenosti menšej ako cca 4 dĺžky lode (pri plachetniciach, ktoré vlna za vami spomalí) a ešte ďalej v prípade rýchlych lodí, alebo veľkých ťažšie manévrovateľných lodí (ktoré sa nemusia vždy potešiť hlbokej brázde, ktorú ste im vytvorili a ktorú musia s väčšími, či menšími následkami prejsť).
  • Státie na palube (hlavne u menších lodí) bez príčiny počas plavby je nebezpečné a svedčí o tom, že loď má prenajatú laická posádka. Kapitánovi to navyše sťažuje riadenie, takže tým, že to akceptuje a podporuje, vysiela signál iným morským vlkom, o tom, čo je zač... Stojaci člen posádky narušuje ťažisko, nevedomky mení smer lode, zacláňa kapitánovi vo výhľade a navyše hrozí aj strata rovnováhy a pád cez palubu. Pri horších podmienkach (vietor, vlny) to svedčí o úplne šlendrianskom prístupe a zodpovednosti kapitána.
  • Keď je loď v prístave (vrátila sa do prístavu), mala by byť vždy v top stave. Keď sa v lodi kúpete v rozmočených čipsoch, plávajúcom popkorne a na matracoch máte polepené rozžuvané žuvačky ste tak max. morské prasiatka, ale určite nie morskí vlci.
  • Na palubu lode sa vždy nosí iná obuv ako na brehu. Ak je nutné byť v lodi obutí, nosí sa vždy obuv s bielou podrážkou a až po kontrole, či tam nie sú nalepené kamene, ktoré by mohli loď poškriabať. Lode sú totiž náchylné na poškriabanie a laminátová protišmyková podlaha na lodi sa extrémne ťažko čistí od iných ako bielych podrážok. Pozn. to je jeden z dôvodov prečo sa v našich lodiach musíte vyzúvať.
  • K námorníckej etikete patrí aj kamarátstvo a empatia. Nikto nebude mať rád posádku, ktorá nie je nápomocná ostatným v núdzi, hlučná dlho do noci, nerešpektujúca pravidlá a nariadenia (aj v prístave) a inak sa vymykajúca miestnym zvyklostiam.
  • Námorníci na menších lodiach (nemotorových) sa väčšinou zdravia "Ahoj", alebo na väčších zdvihnutou rukou. Platí, že vždy sa zdravia len kapitáni, nie posádky. To, že sa úprimne tešiaca posádka pozdraví inej lodi napr. kývaním, však nie je prehrešok. Gesto pochádza z minulosti, kedy znamenalo, že na lodi je všetko v poriadku na rozdiel od gesta, kde mávate oboma rukami, čo je prosba o pomoc.
  • Existujú ďalšie pravidlá (napr. ohľadom vlajok, vstupov na iné plavidlá napr., pri bočnom zviazaní a pod.), ktoré majú malý súvis s našim prenájmom lodí a preto ich tu neuvádzame.
© PLAVBA.sk, Zemplínska Šírava, Hôrka - Lúč, hotline: 0948 PLAVBA (0948 752822), GPS: N48°47'39.26'' 21°58'27.04'',