Vlny
Platí len pre kritické situácie, nakoľko v podmienkach väčších vĺn lode nepúšťame na vodu, alebo ich naopak z vody sťahujeme.
Upozorňujeme, že dole uvedené podmienky sú na Šírave len občasné a sú čiastočne predpovedateľné. V spojitosti s tým, že je niektorá naša loď na vode sa udejú možno raz za sezónu. Je teda veľmi malá šanca, že niečo podobné zažijete.
Bezpečnosť vo vlnách, plávacie vesty
- Ak sa vlny zväčšujú, vždy odporúčame obliecť si záchranné vesty. Neskôr už môže byť neskoro v zmysle, že sa loď bude tak kývať, že to bude obtiažnejšie. Kapitán vo veľmi veľkých vlnách nesmie pustiť kormido a musí sa venovať riadeniu. Na obliekanie vesty už potom nie je čas.
- Sekundárnym efektom záchranných viest je placebo efekt, ktorý predchádza zbytočnej panike u posádky - podvedome vo vestách majú pocit, že sú vo väčšom bezpečí. Preto je úlohou kapitána ešte pred zhoršením podmienok nariadiť oblečenie viest posádke a predísť tak neskorším problémom s tým ako riadiť loď a zároveň udržať na uzde panikáriacu posádku.
- V oblečených vestách vám bude teplejšie, budete viac chránení proti striekajúcej vode. Ak budete premočení a podchladení vaša psychika sa podlomí oveľa skôr.
- Pre laika je každá vlna oveľa väčšia ako v skutočnosti je. Nepanikárte. Ak ste takú situáciu nezažili, všetko vyzerá oveľa horšie, ako naozaj je.
- Panika je váš najväčší nepriateľ! Už v zárodkoch ju musíte potlačiť.
- Ubezpečujeme vás, že sme zažili Šíravu častokrát ako besné more s vyše 1 a pol metrovými vlnami a to na všetkých našich člnoch. Člny to zvládnu, problém je, aby to zvládla posádka. Pozor 1,5m vlna na Šírave sa nedá porovnávať s rovnakou vlnou na mori. Šírava je príznačná veľmi krátkymi a strmými vlnami, sú teda oveľa nebezpečnejšie.
- P.S. držte (odložte) si okuliare - zažili sme taký vietor, že vám ich v sekunde sfúkne z nosa :)
Vlny na Šírave
- Na Zemplínskej Šírave vlny vznikajú výlučne len z dôvodu silnejšieho vetru. Vďaka tomu je ľahšie identifikovať, ktorým smerom sa treba plaviť, aby ste sa dostali napr. do menších vĺn.
- V kritických situáciách je reálne, že v jednej časti Šíravy je len jemne zvlnená hladina a v inej časti sú 1,5m vysoké vlny.
- Všímajte si smer vetra (alebo ideálnejšie smer pohybu vĺn). V tomto smere vždy breh skadiaľ idú má vždy nízke vlny a v smere po vlnách sa vlny stále zväčšujú a zväčšujú. Na konci, kde vlny smerujú budú oveľa väčšie. V skratke výška vlny sa zbiera tak ako vlna putuje. Čím je ďalej tým je to horšie.
- Šírava je tak veľká, že z diaľky nemusíte vidieť rozdiel vo výške vĺn. Ale rozdiel môže byť drastický.
- Pokiaľ vlny v spojitosti so silou vetra dosiahli takej výšky, že sú biele (spenené vrcholky vĺn), snažťe sa dostať z takejto oblasti preč, alebo opačne, do takejto oblasti nikdy nechoďte.
- Z pohľadu laika vlny na Šírave môžu vzniknúť behom veľmi krátkej doby (5 minút), preto ak vás upozorníme (vieme o tom, o dosť skôr), že situácia môže byť nebezpečná nepodceňujte to.
Plavba vo vlnách
- Pri plavbe po vlnách (v smere vĺn) prebieha plavba oveľa príjemnejšie ako pri plavbe proti vlnám. Ak sa teda budete pohybovať vo väčších vlnách a pôjdete stále v smere vĺn, návrat môže byť drastický. Po otočení proti vlnám bude situácia oveľa adrenalínovejšia. Toto je najčastejší problém laikov, šantia sa vo vlnách, pohybujú sa s nimi a keď príde čas na návrat a otočia sa zistia, že plavba proti vlnám je oveľa náročnejšia - ale už niet inej možnosti. Často takto prejdú s vlnami väčšiu vzdialenosť aj vlny sú teda aj výškovo vyššie a nebezpečnejšie.
- Pri plavbe proti vlnám sa zväčša plavíte aj proti vetru. Vietor zabezpečí, aby sa voda, ktorú odstrekuje čln dostala do člnu a na vás, bude to všade striekať, špliechať, môžete byť mokrí a situácia môže vyzerať naozaj zúfalo. Teplotný pocit z protivetra je úplne iný ako pri plavbe po vetre. Zrazu k všetkým nepríjemnostiam môže pribudnúť ešte aj chlad, ktorí sa len znásobuje tým, že ste mokrí. Nezachádzajte do väčších vĺn - návrat je naozaj nepríjemný a pre laika, ktorý to nezažil to môže byť drastický zážitok.
- Pokiaľ ste sa dostali do oblasti veľkých vĺn a plavba je nepríjemná, jediný spôsob je obrátiť sa proti vlnám (plavba bude ešte horšia) a plaviť sa k brehu, z ktorého vlny vychádzajú (smerujú). Čím budete bližšie pri tomto brehu, tým budú vlny nižšie.
- Ak je to možné treba sa vyhnúť plavbe bokom na vlny. Tam sa loď bude najviac nakláňať a hrozí riziko úrazu.
- Zvoliť správnu rýchlosť, je vo vlnách veľmi dôležité. Pokiaľ je rýchlosť príliš veľká, čln pôjde cez vlny nepríjemnejšie. Ak je rýchlosť na danú vlnu, smer a pod. malá, vlna bude meniť smer pohybu člnu, čo je nebezpečné. Čln musíte mať celý čas pod kontrolou.
- Najhoršou situáciou, ktorú môžete zažiť je tak silný vietor, ktorý bude trhať vodu zo Šíravy. Bez toho, aby do toho ešte pršalo môže byť okolo vás taká triešť, že viditeľnosť sa na zopár kilometrovej Šírave zníži na 30m. Jedná sa o exrémne výnimočné a veľmi fyzicky aj psychicky náročné situácie. Neveríme, že sa to niekedy stane našim člnom so zákazníkmi na palube, že už ich dávno nestiahneme z vody. Ale ak by ste to predsa zažili, riadiť sa dá už len podľa smeru vetra a vĺn, prípadne podľa GPS. V tejto situácii je jediná možnosť prečkať to najhoršie na vode. Akékoľvek pristávania sú nemožné. Ak trochu poznáte Šíravu, prípadne s pomocou mapy môžete udržiavať správny smer na mieste, alebo pomaly smerovať do miesta, kde predpokladáte lepšie podmienky (proti vlnám), alebo kde predpokladáte, že je miesto kryté pred vetrom.
- Pokiaľ je vietor naozaj silný počítajte s tým a nevydeste sa, že dovolať sa na našu hotline bude nemožné. Ak sa dovoláte my nebudeme počuť nič a vy tiež. Hluk z vetra, vĺn a motora prehluší všetko. Hlas na druhej strane vôbec nepočuť. Často sa loď tak kýve, že nie ste schopní ovládať mobil - vyťukať číslo, alebo naopak ste v takej vodnej triešti, že mobil je mokrý a ovládať nejde. Sú to reálne skúsenosti (nie našich zákazníkov, ale nás, keď vyrážame do najhoršieho počasia testovať aké to je). V takýchto situáciách však využijeme, že naše lode sú sledované, vieme vašu polohu a ak je to možné vieme k vám prísť naproti s rýchlym člnom.
Časté situácie
- Severný až severovýchodný vietor - vietor fúka zo strany, kde sú rekreačné strediská. Plavba do cca 500m od tohto brehu je najbezpečnejšia. Pokiaľ sa budete držať pri severnom brehu bude plavba relatívne príjemná a bezpečná. Čím, viac sa však vzdialite od brehu smerom k druhej strane, tým bude situácia oveľa horšia. Častým sprievodným javom je, že vlny vo východnej časti Zemplínskej Šíravy (od cípu hotelu Eurobus) sú oveľa väčšie (vlny tam majú dlhšiu dráhu od pobrežia), ako vlny v západnej časti (vlny majú kratšiu dráhu, vodná plocha je viac krytá vysokými terénnymi prekážkami). Tento vietor je nepríjemný svojou nárazovosťou. Fúka silno a do toho raz za čas zafúka radikálne silnejšie. Náš prístav je však proti tomuto vetru krytý a v prístave je v tom čase úplne kľudná voda.
- Východný vietor - vietor fúka zo smeru z Ukrajiny, teda po dĺžke vodnej nádrže, vlny sa zbierajú aj 10km. Celá Šírava je často plná nebezpečne vysokých bielych spenených vĺn. Strana pri rekreačných strediskách je však vždy bezpečnejšia. Časť Medvedia hora (penzión Anima) je krytá a je teda najkľudnejšia. Čím pôjdete viac na západ tým to bude horšie! Malou výhodou tohto vetra je, že je to väčšinou stály vietor bez nárazov. Do nášho prístavu sa v takej situácii vraciate po vetre, čo aj vo väčších vlnách nie je až tak nepríjemné. Keďže však ani náš prístav nie je chránený proti tomuto smeru vĺn pristávanie bude adrenalínové a musíte sa riadiť tým, čo vám ukazujeme, alebo po vás kričíme.
- Južný vietor - vietor fúka ako keby z druhého brehu Šíravy. Najnižšie vlny sú na druhej strane Šíravy, kde však nie je žiadne zázemie. Ak je možnosť zakotviť na tejto strane, viete tam byť v kľude. Výhodou je, že do nášho prístavu sa v takej situácii vraciate po vetre, čo aj vo väčších vlnách nie je až tak nepríjemné. Keďže však ani náš prístav nie je chránený proti tomuto smeru vĺn pristávanie bude adrenalínové a musíte sa riadiť tým, čo vám ukazujeme, alebo po vás kričíme.
- Západný vietor - nie je častý, prístav je voči nemu perfektne chránený. Najlepšie sa vracať popri pobreží.
- Rôzne druhy silných vetrov v rôznych častiach Šíravy sú zriedkavé. Výnimočne sa dá dokonca zažiť vodné tornádo, kde sa vietor doslovne točí na malom území. Pozorujte Šíravu ako vyzerá v diaľke a snažte sa poďľa toho a podľa aktuálnych vĺn a smeru vĺn naplánovať návrat do prístavu, kde si už vieme poradiť s každou situáciou.
Resumé
- Nikdy nepodceňujte Zemplínsku Šíravu. Zažili sme nespočet búrok na vode a máme i pri svojich skúsenostiach pred šíravským počasím a Šíravou veľký rešpekt. Hory na severnej strane Šíravy vytvárajú efekt, vďaka ktorému najčastejšie vzniká vietor podobný vetru Bora na Jadranskom mori. Je to vietor, ktorý prichádza veľmi náhle s okamžitým radikálnym ochladením, nestabilnými a extrémne silnými poryvmi. Ak ste vtedy na vode, pochopíte, prečo sa Zemplínska Šírava volá tiež "slovenské more".
- Nie je hamba obliecť si vesty. Je to 100% istota, že sa vám nič nestane. Stále ste na jazere, nie na mori. Pri akejkoľvek nenormálnej udalosti proste po čase doplávate na nejaký breh. Pamätajte si, že to, že ste plavec vám na Šírave v kritických podmienkach nepomôže!
© PLAVBA.sk, Zemplínska Šírava, Hôrka - Lúč, hotline: 0948 PLAVBA (0948 752822),
GPS: N48°47'39.26'' 21°58'27.04'',
|
|